Raport A3 swoją nazwę wywodzi od praktycznej strony zastosowania kartki o tym formacie, do rozwiązywania problemów. Struktura raportu oparta jest o cykl PDCA, pozwalając na konsekwentne prowadzenie projektu według sprawdzonego sposobu postępowania. Raport A3 może być wykonywany przez pracowników wszystkich szczebli. Wspiera od powołany zespół w zdefiniowaniu celu danego projektu, określaniu osób odpowiedzialnych za jego realizację, wyznaczaniu kamieni milowych, a także jego monitorowanie i śledzenie statusu (terminy, wskaźniki). Wykorzystywanie raportu A3 wpływa na budowanie świadomości oraz zaangażowanie pracowników. Pozwala na wspólne wypracowywanie dobrych praktyk, ciągłe poprawianie raportów = ciągłe doskonalenie.
Jak dobrze wykonać raport A3?
- Raport powinien być wykonywany zespołowo w zespole multidyscyplinarnym.
- Wszystkie informacje powinny wykluczać przypuszczenia, a opierać się wyłącznie o dane i fakty.
- Jeżeli jest taka możliwość najlepiej by raport sporządzać w miejscu wystąpienia problemu.
- Opis okoliczności wystąpienia problemu, jak i sugestie działań naprawczych warto skonsultować z operatorami.
- Unikać stosowania pojęć niezrozumiałych dla wszystkich członków zespołu.
- Wykorzystywać tabele oraz wykresy jako źródło obrazowej informacji.
Aplikacja ACTION PLAN (Plan działań)